mandag 3. september 2007

Politikk for videregående

...bokstavelig talt!



I dag og i morgen skjer det; valget som for mange (spesielt ungdommer) er minst like viktig som kommunevalget. Skolevalget.

Hvert valgår samles politikerne for å debattere på videregående skoler over hele landet; og her er det helt andre regler som gjelder enn i politikk generelt. Her gjelder det å dele ut flest mulig twist, kondomer, penner og andre effekter; være den som først drar opp gratis skolebøker, buss eller billig sprit. For det bryr oss mye mer enn andre saker. Det er bare å innse det, vi ungdommer er rett og slett en gjeng egoistiske drittsekker.

Eller er vi det? Når valgresultatet kommer, viser det seg ofte at de sosialistiske partiene er de som gjør det aller best. Partiene uten twist, penner og kondomer, men med desto mer politikk å komme med. Det virker som om ungdommen innser det en AUF-er sa på Frogn videregående skole; det sier litt om politikken deres når de må dele ut twist.

Derfor er jeg positiv til hva valgresultatet i Oslo blir; selv om det er en skremmende tendens at FrP gjør det nesten like bra her som i "voksenvalget". Jeg som hadde håp for min generasjon.
Likevel; det er ingen tvil om at det over hele landet bites negler i nervøsitet før resultatene offentliggjøres i morgen kveld. La oss bare håpe at i det minste for noen dager, før det ekte valget, er Oslo knall rødt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vel, vi gjorde det beste skolevalget noensinne. Så det er jo en fin ting (c:

Ellers- om du vil ha et hett tips og få flere kommentarer, anbefaler jeg deg å gå inn på innstillinger og skru på muligheten for å kommentere med noe annet enn google og blogger-konto.

Jeg har bloggen http://virrvarr.wordpress.com og skulle gjerne skrevet kommentarer til deg med den. Nå må jeg bruke min innholdsløse google-konto. Det er jo kjedelig (c;

Jenny sa...

Tusen takk, Ida, jeg visste ikke at jeg hadde på den innstillingen engang.
Ja, dritbra resultat på skolevalget! 10% i Oslo og greier... *stolt*

Anonym sa...

Yay, nå går alt så meget bedre (c;

Og ja, resultatene er formidable. Har du vært i noen debatter?

Jenny sa...

Ikke som debattant, har vært med som følgesperson på en del. Har planer om å sitte i debatt ved neste valg :D Blir egentlig litt kjipt på mandag, når valgkampen er ferdig og alt... It has been a great ride, som man sier. ;)
Hva med deg da?

Anonym sa...

Bra skrevet, som alltid ;D
Bra at RV gjorde det så bra, ja^, da er det i hvert fall ikke tvil om at en del ungdommer vet hva de ønsker seg; noe knakende rødt ;)
Klem

Anonym sa...

Dere har da ingen grunn til å være stolt av skolevalget. SU gikk tilbake 8,4% i Oslo, samtidig som dere gikk fram 0,9%. Det betyr at dere ikke har klart å fylle "rommet til venstre for SV" på noen som helst måte. Dere har rett og slett gjort et dårlig skolevalg når dere ikke går fram mer enn det med et svakt SV og et nytt parti med ny giv