tirsdag 11. september 2007

En by i blått, RVs første ordfører og SV-vitser





I går kveld ble valgresultatet klart. Oslo er fortsatt blått. På tross av iherdig innsats fra alt som kan krype og gå på venstresida, lyktes det ikke å få et rødt flertall i bystyret.


Mange, inkludert meg, har ofte spurt seg om hvorfor Oslo er en blå by.

Vi som har det beste grunnlaget for å se mangfoldet i forskjellige kulturer, vi som sitter fast i rushtidskø i en halv time på vei hjem fra skolen (tullingkryss!), og derfor vet hvor mye vi trenger kollektivtrafikken, vi stemmer imot vårt eget beste.

Fordi vi tror på politikerne som sier at "alt var så mye bedre før".

Den gangen biler var noe fint og ekslusivt noe, og ikke bare praktiske miljøbomber. Da kvinnene holdt seg på kjøkkenet og lagde mat, det var disiplin i skolen og; ikke minst, sprit i kjelleren.
Eller; for å gå enda lengre tilbake, tenk hvor flott det hadde vært med en gjentagelse av vikingtiden. Norges stolter sønner, på tur ut i verden for å tjene rikdommer og spre vår fantastiske nordiske kultur. Det er i alle fall det glansbildet vi liker å tegne oss; for å slippe å tenke på at våre egne landsmenn drepte, voldtok og plyndret seg gjennom mesteparten av Europa i starten av forrige årtusen. Virkelig noe å være stolt av.
Kanskje er det drømmen om å være best, å være på topp, maktsyken, som lurer folk.
I alle fall flokker velgerne seg til høyre som sauer til en gresstust.

På tross av disse triste nyhetene, ble valgresultatet i det minste for mitt vedkommende mottatt med blandede følelser.
Oslo er fortsatt blå, men på den annen side, det gikk jo så bra for RV. Vi fikk til og med vår første ordfører, i Risør! Dette er stort!

Dette innlegget ble vel litt korterte enn planlagt, mest pga tidsmangel. Men til slutt må jeg bare legge til et ganske morsomt fenomen for oss som er litt bitre og skadefro på SVs vegne. (Skal man sette det litt på spissen er det jo deres skyld at vi ikke fikk noe rødt byråd.) Nemlig "SV er så små at"-vitser, en fenomen kjæresten min Simen oppdaget på P4 i dag. Vitsene går omtrent sånn her: "SV er så små at Telenor tilbyr dem fri familie", eller "SV er så små at de må skifte navn til Subatomisk Venstreparti." Dårlig humor, javisst, men i god gammaldags Yo Momma-stil. Disse vitsene kan ikke slå feil. ;)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror hovedgrunnen til at Oslo er en blå by, er at majoriteten av norges rikinger og pamper- de som tjener på Høyrepolitikk bor her.

Høyre har ikke 50% på Frogner uten grunn osv.

Comrade Arnfinn sa...

Men det beste SV-vitsen står'em for sjæl. IKT-utvalget heter nemlig SV-ikt!

Marit sa...

byen skulle vært rød, men jeg er litt enig, mye er pga. flertallet rett og slett ønsker høyrepolitikk. dessverre. blæsh. haha, de sv-vitsene, de sv-vitsene.

bra skrevet, nok en gang, jenny(wo)maan.

vi sees <3

Anonym sa...

Uu... Du er så klok Jenny. XD Jeg skjønner ikke så mye av det under her men. Høhø. Klok er du likevel. 8D

Ohm, angående designet på sida mi, joda. Veninna mi har egen nettside (www.damnable.org) også har jeg fått lov å få en egen side på hennes domene, og så lager jeg designene sjæl på photshop. XD Er litt dårlig på å velge farger men det kommer seg. XD

Anonym sa...

De SV-vitsene er faktisk bare rene omskrivinger av vitser om RV. Du glemte selvsagt den største vitsen av dem alle.

Hva kaller du 1 RV i et lokalsamfunn: Et parti
2 RVere: To partier
3 RVere. En folkebevegelse

Borgerlig sa...

Hei Jenny.
Jeg ser at du skriver at "folket" som du sier, eller alle individene i Oslo som vi borgerlige gjerne sier, stemmer mot sin egeninteresse i forhold til kollektivtrafikk når de stemmer borgerlig.

For det første synes jeg at du har en merkerlig omvending fra å fordømme kapitalismen i så mange av innleggene dine for så å hylle det anbudsprivatiserte kollektivnettet i Oslo. I tillegg vil jeg jo nevne at mange av tiltakene for kollektivtrafikken som du nyter i hverdagen er gjennomført av et borgerlig byråd. (Nevner foreksempel rullende fortau med 5 mins. avganger eller billigere månedskort.

I tillegg har det ofte ingenting med egeninteresse å stemme borgerlig, jeg er ikke fra spesielt gode kår selv, men er fortsatt stolt venstremann, og det har ingenting med egoisme å gjøre.