mandag 4. mai 2009

Er det alltid modig å være kjerringa mot strømmen?

I morgen får Nina Karin Monsen Fritt Ords pris 2009, fordi hun i følge prisutdelerne "står for en mening som kun en minoritet i Norge står for" og dermed taler de tauses sak, de som ikke blir hørt i media. Jeg, med beina godt planta på venstresida i politikken, mener at det er bra å slippe til mange forskjellige røster, å la de "små" snakke og kjempe for seg er noe av det mest sentrale i min ideologi. Men i dette tilfellet mener jeg at vi må stille oss selv spørsmålet: Er det alltid modig å være kjerringa mot strømmen? Skal de som mener noe annet alltid ha krav på en talerstol? Jeg mener at Anders Heger sa det best i lørdagens Dagsavisen: Må alt som kan sies faktisk sies? Når gikk vi fra at ytringsfrihet var noe konstruktivt til å rose provoserende utsagn opp i skyene fordi de brakte fram "følelser" i befolkningen? Når ble det tøft og modig å nedgradere og spytte på homofile og deres rettigheter i dagens Norge? Nina Karin Monsen er en skam for dette landet. Det er ingen som betviler at hun har lov til å mene det hun mener - vi har tross alt ytrings- og pressefrihet, og tankefriheten kan ingen ta i fra oss. Men hennes meninger er så ekstremt bakstreverske og gammeldagse at jeg har problemer med å forestille meg at hun møter mange i dette landet som er enige med henne.

Kunstner og billedhugger Tonje Gjevgjon peker i dag på at det hviler et visst intellektuelt preg over denne prisutdelingen. Stein Lillevolden ville aldri fått prisen, mener hun, enda han er en som virkelig hadde fortjent den og som hver dag jobber for at mennesker med alternative meninger skal få lov å mene hva de vil, og være en del av samfunnet. Jeg kan tenke på flere som aldri ville fått prisen; og heldigvis med god grunn: Mennesker som Tore Tvedt og andre som fornekter Holocaust, eller folk som Mullah Krekar. Tore Tvedt og Mullah Krekar har det til felles at de ikke er spesielt glade i jøder, og tror på det destruktive. De vil ikke skape en BEDRE verden, de vil skape SIN verden. Hvis man skal bruke argumentasjonen bak at prisen burde gå til Monsen, kan man like gjerne gi prisen til disse to: De jobber også for å fremme meningene til et lite mindretall. Og jeg mener at Nina Karin Monsens synspunkter på mange måter er like farlige for et tolerant demokrati som vårt som disse to mennenes ekstremisme. Nina Karin Monsen jobber jevnt og trutt (og uten respekt for andre mennesker) for å gjøre verden til et verre sted å leve for tusener av homofile og barna deres. Flere statsråder og politikere har kritisert Monsen offentlig for å angripe uskyldige barn i sin kamp for å gjøre Norge mindre tolerant, og dette kan vi ikke godta. Barn velger ikke sine foreldre, og uansett hva Nina Karin måtte mene om disse foreldrene gir det henne ingen rett til å angripe barna deres. Sofie Frøysaa (20) har vokst opp med to mødre, og sto fram i Dagbladet med sin historie. Hun spør: "Er jeg skadet av min homofile mor?" Sofie er modig. Sofies historie er konstruktiv og tøff, om en jente med bein i nesa som er stolt av sitt opphav og glad i sine foreldre. Ved skolevalget for to år siden var jeg følgesperson, dvs en som deler ut løpesedler og er tilgjengelig for spørsmål sammen med debattanten fra sitt parti. Under spørsmålsrunden reiser en jente i salen seg opp og begynner å spørre representanten for KrFU om hans syn på homofile foreldre og homofilt ekteskap. Etter å ha hørt på hans syn, sa jenta (som viste seg å være Sofie Frøysaa) at hun har vokst opp med to mødre som elsker henne og aldri har tatt noen skade av det, og med kald stemme knuste hun debattanten fra KrFU, mens hun mottok stående applaus fra de andre debattantene og sine egne skolekamerater. Hennes eksempel er et bevis for at verden har kommet lenger enn det Monsen og kompani vil ha det til; barn og unge blir ikke mobbet på grunnlag av homofile foreldre. Det er en hel generasjon mellom Monsen og Sofie. Tydeligvis også mellom Fritt Ord og Sofie.

Et argument jeg aldri har forstått fra de som mener at homofile og barn ikke hører sammen, er at det er mest naturlig for et barn å vokse opp med en far og en mor. Dette er langt i fra slik "alle" barn har det i dag. Mange barn vokser opp med bare én foreldrer, for eksempel i tilfeller der foreldre har gått fra hverandre eller der en av foreldrene har dødd, i flere familier ser man eksempler på at søsken og andre slektninger tar over foreldrerollen, og så videre. Kjernefamilien er i oppløsning, og det å argumentere med at barn bør ha en mor og en far blir meningsløst i så måte. Et barn bør ha minst én voksen omsorgsperson som bryr seg om dem, uavhengig av denne/disses kjønn og legning. Et barn som vokser opp uten kjærlighet, er langt på vei et "handikappet" barn, for å snu Monsens retorikk tilbake mot henne. Men et barn som vokser opp med to foreldre av samme kjønn, som elsker sitt barn og hverandre slik alle andre foreldre gjør, kan IKKE kalles handikappet bare fordi det ikke vokser opp i Monsens idealfamilie.

Det å gi Fritt Ord-prisen til Monsen undergraver prisen og understøtter Monsens meninger. Ved å gi henne denne prisen gir man meningene hennes legitimitet. En idiot burde ikke få en pris utelukkende for å være en høylydt idiot. For all del, la Monsen mene hva hun vil, og la henne si hva hun vil i aviser, blader og hva det nå skal være. Men IKKE gi henne en pris for dette. Fritt Ords pris burde være en pris som fremmer tanker som bringer samfunnet framover, ikke bakover; slik Monsens tanker gjør. Hennes ytringer gjør mer skade enn gagn. Nei, gi heller prisen til Sofie Frøysaa, som er et levende bevis på at homofile foreldre er like gode foreldre som alle andre. Gi prisen til Lillevolden, slik Gjevgjon ber om, eller for den saks skyld til Mads Gilbert, Erik Fosse, Kåre Willoch eller andre som ikke bevisst prøver å såre og skade med sine ytringer og meninger. Gi prisen til en som kan forvalte det frie ordet, ikke bare utnytte det.

6 kommentarer:

Flyvende hest sa...

"Når ble det tøft og modig å nedgradere og spytte på homofile og deres rettigheter i dagens Norge? Nina Karin Monsen er en skam for dette landet. Det er ingen som betviler at hun har lov til å mene det hun mener - vi har tross alt ytrings- og pressefrihet, og tankefriheten kan ingen ta i fra oss. Men hennes meninger er så ekstremt bakstreverske og gammeldagse at jeg har problemer med å forestille meg at hun møter mange i dette landet som er enige med henne"

Snakker du egentlig med folk? Selvfølgelig er det mange i Norge som er enige i det Nina Karin Monsen sier. Et flertall vil jeg nesten tro. Men siden du har en referansene som ikke strekker seg utenfor rød ungdom så er det kanskje ikke så rart at du ser verden gjennom et nåløye.

"Spytte på homofile", "(meningene er) ekstremt bakstreverske og gammeldagse"? Ekteskapet handler om barnet og barnets rettigheter. Monsen mener at barnets rettigheter svekkes ved å sidenstille homofile og hetrofile i denne saken. Ekteskapet er til for å gi rettigheter til barnet ikke EN rettighet i seg selv. Det er tåpelig å bruke uttrykk som å spytte på homofile og at meningene er bakstreverske når hun helt rasjonelt og med gode argumenter tar til ordet for et standpunkt som mange deler med henne.

Jeg er selv kritisk til Nina Karin Monsen, og er for ekteskapsloven, men sånne som deg ødelegger for alle oss som vil han en sunn debatt. Men jeg har medlidenhet: Rød Ungdoms løsninger på konflikter er deilig banale og enkle å like. Hadde alle bare tenkt som deg liksom..?

Anonym sa...

word!

Jenny sa...

Flyvende hest: Jasså, et flertall? Hvorfor var det da ikke et flertall som kollektivt proteserte mot ekteskapsloven, hvorfor ble den stort sett tatt godt i mot? I hele mitt lange liv har jeg aldri møtt noen som har hatt noe imot homofile - jeg har hatt homofile lærere, og har selv homofile venner, og kjenner OVERHODET INGEN som har eller har hatt noe problem med det. Og dét inkluderer alle foreldre, også religiøse som kristne og muslimske foreldre. Homofili er stort sett godtatt, i alle fall her i Oslo. Likevel skal jeg ikke svare for hva alle i dette landet mener, men det virker åpenbart på meg at det er en grunn til at Nina Karin Monsen har fått såpass lite støtte og at overalt hvor jeg går - både på nett, på skole, jobb og gata - har jeg ennå til gode å høre et positivt ord om Nina Karin Monsens meninger. Det er rett og slett ikke kult å rakke ned på andres levesett og spesielt ikke deres barn, som barneminister Anniken Huitfeldt så korrekt påpeker.

Det er morsomt at du tror du kjenner meg og vet alt om meg fordi jeg er med i RU. Du påstår at jeg, på grunnlag av dette partimedlemsskapet, generaliserer og forenkler - en generalisering og forenkling i seg selv. Jeg har venner i det politiske spekteret fra RU via SU og AUF til Unge Venstre, Unge Høyre og FpU, så det er vel dine referanser som ikke strekker til i så måte.

Dessuten er jeg sterkt uenig i at argumentene til Nina Karin Monsen er rasjonelle og en "sunn debatt", som du påstår du ønsker. Hva er sunt med å si at homofile får handikappede barn? Hva er rasjonelt med å fortelle homofile at de burde søke psykisk hjelp, og med å si at et heterofilt ekteskap krenkes av at noen lever annerledes?

Anonym sa...

Nina Karin Monsen har kjipe meninger, men man trenger motsetninger for å få i gang en debatt. Dessuten blir prisen gitt til henne for hennes arbeid gjennom flere år, ikke bare for disse utspillene. Vi har jo tross alt ytringsfrihet; det burde du kanskje vite?

Og er det noen som får handikappede barn, er det RU'ere.

Anonym sa...

jeg tror du misforstått totalt hva denne prisen går ut på - det er lett å forsvare ytringsfriheten så lenge du er enig i det som ytres... jeg er forresten selv uenig i det monsen sier.

Lordie sa...

Når jeg leser innlegget ditt Jenny, samt kommentarene her blir jeg noe overrasket over at alle ser ut til å ha misforstått Nina Karin Monsen. Her er et det en brødtekst, altså utdrag av teksten, som alle har kritisert.

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001090051913&tag=item&words=kim%3Bfriele

Slik forstår jeg henne: Hun sier at barn som blir produsert gjennom donorbanker vil slite med skavanker i hele sitt liv, fordi de er "designerbabyer" og vil aldri få vite hvem mor er kontra far er. Hun skriver videre at det er gjennom lovs form dette har kommet til, og det har rashygieniske tanker bakom seg, slik disse barna nå blir til.

I sin tekst angriper hun storting og regjering for at ekteskapsloven gikk gjennom uten sjekke for konsekvenser, og hun sier at de langsiktige konsekvensene er barna.

Da er det kanskje ikke så rart at barneminister Huitfeldt reagerer som hun gjør, og det samme kan sies om en rekke andre ministere og politikere som har noe å tape på en slik rasehygienisk debatt hvor barns rettigheter ikke blir ivaretatt.

Når det gjelder Sofia Frøysaa så vet ikke jeg om hun er et produkt av en donorbank eller at en av hennes mødre faktisk var gift med en mann en stund og dermed ble havende den normale veien? Ble Sofia til på den normale veien, så vedrører ikke hennes innlegg Nina K Monsens tekst. Jeg mistenker at hun ble født på denne måten siden hun ikke sier noe annet i sitt forsvar av sine 2 mødre. Hun kritiserer dermed Monsen på feil grunnlag, og viser til at hun har missforstått hennes tekst.

Jeg sier ikke at lesbiske og homofile ikke kan være fabelaktige foreldre, fordi det ser det faktisk ut som de kan være. Det samme sier Monsen. Jeg er inne på det Monsen sier noe om, og det er at barn ikke skal bli "designet" og at denne metoden blir velsignet av staten.

Selv om 4000 underskrifter sier at man ikke vil at Monsen skal motta prisen, så er ikke det et flertall. Det å ha en mening mot homoseksuelle idag, går mot det politisk korrekte, jeg går derfor ut ifra at mange holder still om hva de mener for å ikke bli gjort til latter, slik Monsen nå blir gjort.

Vi nordmenn godtar de lover som vi får tredd ned over oss, det er sjelden vi kjemper mot. Vi kan vise missnøye og/eller endre standpunkt politisk, men vi går ikke ut i store politiske kampanjetog for å endre lovverk.

Har du sett 100 000vis av nordmenn på gatene pga av noe lovverk??

Vi er nordmenn, vi går ikke til gatene for å endre noe som vår regjering finner det for godt å gjøre.

Et eks:
Bare se på hvor mye folk betaler for å kjøre bilene sine i Norge i dag. I de fleste andre land, så er det mye billigere å anskaffe seg bil, betale avgifter og skatter. Vi nordmenn er en gjeng med slaver under storting og regjering, fordi om alle bileiere hadde gått sammen og reist til Oslo og demonstrert sin missnøye med regjering og stortingets håndtering av dette spørsmålet, så ville du ha sett forandring. Det skjer ikke fordi nordmenn er stort sett fornøyde med det de har, og bryr seg med det lille de har.

Skal de forandre noe, så må det komme en kraftig debatt om det. Kanskje har Monsen startet en slik debatt.