mandag 9. mars 2009

Den allmenngodtatte rasismen

Må man være blendahvit for å være norsk?
Et av de temaene som opptar meg mer enn noe annet, er anti-rasisme. For en mangeårig anti-rasist som meg føles det som et slag mot hjertet å lese hva det norske folk kan få seg til å skrive på nettet. Selvfølgelig er det lettere som anonym internettbruker å vrenge ut av seg de forferdeligste ting enn det er å si sånne ting i virkeligheten.

I dag skriver Dagsavisen om hvordan innvandrerhetsen florerer på Siv Jensens fanpage på facebook. Her er en av kommentarene: "Hvis mangfoldet sprer seg, og formerer seg for raskt, da mister vi fort kontrollen. Jeg vet man ikke kan bruke dette som sammenlikning, men jeg våger følgende allikevel: Se blott på Iberiasneglen. Denne er kommet til landet for få år siden, og fordi vi har reagert litt for treigt, er den blitt til en pest og plage overalt. Dette kan overføres til menneskelig mangfold." Denne kommentaren fra Jan Berdal er direkte skremmende. For det første er selve grunntanken om at mangfold er noe negativt noe som går i mot mine prinsipper. Men enda verre er det å lese hva Berdal faktisk skriver. Her sammenligner han innvandrere i Norge med skadedyr. Hva minner dette om? Det som først dukker opp i mitt hode er sammenligningen fra Hitler av jøder og rotter, som formerer seg og sprer seg utover Europa. Til og med språket kan ligne. Kanskje var ikke Per Kristian Foss' sin sammenligning av FrPs retorikk og Hitlers retorikk før og under krigen så far-fetched likevel?

Det jeg mener vi ser konturene av på Siv Jensens hjemmeside, på FrPs oppslutning og på alle kommentatorfelter i norske nettaviser, er den "nye" rasismen, den kanskje verste rasismen noensinne: Den allmenngodtatte rasismen. Det er ikke det at den bruker så mye verre virkemidler enn før, nei, det er det at den nå omtrent har blitt en slags flertallrasisme. Det er ingen som reagerer hvis man sier at man er mer redd for afrikanske enn norske menn på vei hjem fra et eller annet sted en lørdag kveld. De fleste løfter ikke engang et øyebryn hvis man sier at man passer ekstra godt på tingene sine fordi det er så mange innvandrere der man er. Mange vil himle med øynene over min kritikk og anklage meg for å være "politisk korrekt". Det kan det godt hende jeg er. Men for meg dreier det seg ikke om dét. For meg dreier det seg om respekt for andre. Jeg blir skremt av tendensen jeg ser i dagens norske samfunn, der jeg mener at rasismen florerer på det groveste. For min del er et godt eksempel ABCnyheter.no, der kommentarene ofte er rett og slett hårreisende. Siv Jensen og hijabbrennende feminister blir hyllet opp i skyene, mens enhver som motsier dem blir rakket ned på. I mange av artiklene ser moderatorene seg nødt til å stenge kommentatorfeltet slik at man hverken kan skrive nye kommentarer eller se de gamle. En av de kommentarene som har festet seg best i min hukommelse er en som sier bl. a. at "vi vil ikke ha skyteglade negere her". Jeg var i tillegg den eneste i den tråden som reagerte på dette utsagnet.

Altså, rundt oss i Norge anno 2009 kan vi se en voksende dagligdags rasisme. Ingen tror lenger på Ali Farah, og Benjamin er glemt for lenge siden. Det at Vigrid stifter parti eller at Benjamins mordere får penger av en avdød nazist, får langt mindre oppmerksomhet enn at noen fanger i norske fengsler vil ha halalmat. Vi liker ikke å tenke på hvor destruktiv rasisme kan være, hva den kan føre til hvis den får herje fritt, fordi vi er så blindet av raseri. Kriminaliteten i Norge øker dag for dag, vi er inne i en økonomisk krise og den globale verdenssituasjonen er mer spent enn på lenge. Som vanlig trenger vi en syndebukk. Og hvem er vel et enklere mål for den hylende mobben med høygafler enn våre nye landsmenn; de som tar jobbene våre og voldtar døtrene våre? Jeg prøver og håper på at denne "nye" rasismen ikke har kommet for å bli. Men hvor enn jeg snur meg møter jeg mennesker som snakker om at vi er på vei inn i en tredje verdenskrig, en krig mellom den vestlige verden og den arabiske verden. En endelig krig mellom kristendommen og demokratiet og islam og teokratiet. Dette ser jeg ikke engang bare i kommentatorfelt på nettet, der denne kommentaren fra Siv Jensens hjemmeside er blant de snilleste; "min oldefar var med i første og andre verdenskrig, og han sa at de har prøvd å ta oss to ganger uten og lykkes, men nå tar de oss med list!!!", men også i virkeligheten. En jente på jobben, som jeg er ganske god venn med og som bortsett fra sine hårreisende syn på innvandrere er hyggelig og har mye til felles med meg, er overbevist om at en krig vil bryte ut; og hun vil være med å kjempe. Hun skal inn i militæret til høsten. Vi er i ferd med å gå inn i de samme fellene som vi gjorde før andre verdenskrig. Den dag i dag ser vi tilbake og tenker; "hvordan kunne de tro på dette? Hvordan kunne de godta drap og forfølgelse på tusenvis av mennesker, utelukkende basert på tro?" Men det samme er i ferd med å skje igjen. Snart åpner vi gasskamrene og slakter ned muslimer for fote. Kanskje; om 50 år vil de se tilbake på oss og tenke: "Hvorfor gjorde de det? Hvordan kunne de la dette skje; ennå en gang?" Vi må forhindre dette spørsmålet. Vi må bekjempe hverdagsrasismen. Der vi jobber, der vi bor, og der vi går på skole...

Les også:

Innvandrerhets på Siv Jensens hjemmeside (Dagsavisen)
Innvandrere hetses på Siv Jensens facebook (VG)

8 kommentarer:

EST sa...

SLUTT Å KALLE ALT FOR RASISME !

Nå må folk slutte å kalle all krtikk av innvandrere for rasisme!

Definisjonen av rasisme er klar og tydelig, og har ingenting med kritikk av faktiske forhold å gjøre!

Man er ikke rasist fordi man tar opp problemet med at innvandrere knivstikker og skyter uskyldige mennesker i Oslo sentrum!

Les definisjonen av rasisme her: http://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme

Anonym sa...

Det var naive folk fra venstre siden som drev den det brukne geværs politikk før andre verdens krig som var skyld i at Europa ble tatt på senga . Chamberlain i spissen med dialog dialog dialog politikken overfor Hitler . Sosialist regjeringa i Norge like så , men nå tror jeg folket er i ferd med å få opp øynene , de nekter å la seg kneble av naivister som deg .

Anonym sa...

Hei, rasisme er no dritt, enkelt å greit, men bare til opplysning siden du åpet døren.:Sitat:
Og hvem er vel et enklere mål for den hylende mobben med høygafler enn våre nye landsmenn; de som tar jobbene våre og voldtar døtrene våre? sitat slutt.

Bare slik at du er klar over det, så er innvandrere med ikke vestlig bakgrunn OVERREPRESENTERT når det gjelder vold og voldtekter,og det som er skummelt er at de helt klart har norske etniske jenter som mål, så ja vi kan vel kalle det "voldtar døtrene" og det er vel kanskje ikke greit ??? eller er det det fordi norske jenter i all hovedsak frister menn fra ikke vestlige land på en slik måte at de bør forvente dette ???? Man kan ikke komme forbi at Utenlandske menn er overrepresentert i vold og voldtekts saker uansett hvordan man vrir å vender på det, dessverre

Det bør vel være lov å rette et kritisk blikk på det ?, å kalle en spade en spade ?

kilde:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=9849095

Jenny sa...

Jeg vil ikke si jeg driver med unyansert kritikk. Jeg ser at innvandring fører til kulturkonflikter og at det samme skjer når to religioner møtes. Jeg innser at noen grupper kan være overrepresentert når det gjelder kriminelle handlinger etc.

Poenget er at for det første, når det gjelder kriminalitet er det mer et klasseperspektiv på dette enn et raseperspektiv. Fattige mennesker har alltid utført flere kriminelle handlinger. Statistikker viser at mange av innvandrerene er vårt samfunns tapere. De har lavere inntekt osv enn den jevne nordmann, noe som igjen kan gjøre terskelen for å ty til vold lavere. Når det gjelder voldtekt, er dette et økende problem i samfunnet, men det å fremstille det som at afrikanske menn voldtar, norske menn voldtar ikke blir helt feil. NOEN menn voldtar. De aller fleste gjør det ikke. Uavhengig av rase eller religion vil de aller fleste her i verden ta avstand fra voldtekt. Politiet trodde jo også at voldtektsbølgen i Oslo i all hovedsak var et par menn, ikke mange slik som flere så ut til å tro. Oslos gater er stort sett trygge. En venninne av meg har selv tatt en "snarvei" forbi Akerselva flere ganger og pleier å spøke med at det skumleste hun har møtt på er en flokk med ender (hun er redd for fugler).

Dessuten er det fortsatt et udiskutabelt faktum at de fleste voldtekter skjer i relasjoner, det er kjærester, venner, fettere osv. som voldtar, disse voldtektene er langt vanskeligere å anmelde enn en overfallsvoldtekt. Så, anonym, du sier at innvandrere er overrepresentert på voldtektsstatistikken, i så fall ser du nok bare på én voldtektsstatistikk. Jeg vet selv om jenter som har blitt dopet ned og seksuelt misbrukt av snobbete vestkantgutter på fest. Det er noe det er vanskelig å prate om og enda vanskeligere å anmelde, spesielt fordi politiet sier "var du full har du deg selv å takke". Norge har ekstremt høye mørketall når det gjelder voldtekt.

Jenny sa...

Og EST, jeg kritiserer ikke debattens utgangspunt, å diskutere er sunt. Jeg diskuterer fremgangsmåten. Å omtale innvandrere som skadedyr og si at "de bringer ikke noe godt med seg" er direkte løgn og derfor rasisme. Jeg har funnet veldig få saklige innlegg i denne saken. Jeg har kun sett et par meningsmotstandere som i alle fall klarer å legge fram argumentene sine på en rasjonell måte, og ikke på en måte som gjør at man får inntrykk av at det de ønsker er et homogent, blendahvitt Norge der alle går i like Marius-gensere og spiser flesk og duppe.

Anonym sa...

Kjære deg Jenny?
Du er 17?

Hva med å få noen år på baken, og oppleve litt før du uttaler deg så sterkt om et så viktig tema som innvandring, "rasisme" osv..

Beklager, men personlig klarer jeg ikke ta deg på alvor.

Jeg har levd lenge nok til å kunne vært faren din, og "SV-snillismen" som jeg får inntrykk av at du lener deg på, har jeg vokst fra for lenge siden.

Jeg er så glad for å se at Norges befolkning nå våkner, og maner til kamp for å bli kvitt vår mest ubrukelige regjering noensinne.

Sannsynligvis vil du også ha fått opp øynene om 5-10 år.

Velkommen etter :)

Jenny sa...

Kjære Anonym... Lett å være tøff i trynet under dét nicket, hva?

Å ikke ta folk seriøst på grunnlag av alder er etter min mening en hersketeknikk som brukes for å markere at man overhodet ikke har argumenter igjen. Jeg tror at det dette landet trenger er unge mennesker, sånn som meg, som vokser MED innvandrerne og kjenner dem som enkeltindivider i stedet for voksne mennesker som allerede er godt voksne når de blir introdusert for dette såkalte "fenomenet".

Jeg har aldri sagt at kulturkræsj ikke fører til problemer. Jeg mener at vi burde ha noen ansatt som kan hjelpe innvandrerne når de kommer og fortelle dem om hvordan ting er her og hvor de kan gå for å gå på norskkurs osv., sånn det er i dag så kommer de og så aner de ikke hva de skal gjøre. Det er helt feil, og hjelper hverken dem som individer eller samfunnet.

Du snakker så fint om det norske folket som endelig har våknet. I så fall får jeg bruke min ungdommelige status for alt den er verdt og si sorry, hvem enn du er, men VI er framtiden, og selv om det alltid vil finnes bakstreverske mennesker som det, er det min generelle oppfatning at verden går framover. Og det inkluderer å omsider innse at hudfarge faktisk bare ER en farge.

Jan Berdal sa...

Du er virkelig en lige så stor en idiot som stor terroristen og norges rasisten Henrik Lunde.
Fjolset tok en tekst ut av sammenheng, og sendte teksten til dagbladet, som enn ikke gadd å sjekke nærmere. Flott journalistikk, fra landets mest useriøse blad!

Her er litt lesestoff som viser hvor tilde grader antirasistene er totalt patetiske om og dyrker omvendt rasisme mot deres egne.

Husk en annen gange å undersøk kildene nærmere innen du også går til frontalt angreb hvor du oppgir fullt navn, men ingen opprindelses kilde!

http://www.nordnyt.com/news1/index.php?option=com_content&view=article&id=138:visse-folk-skjonner-bare-ingenting&catid=1:siste-nytt&Itemid=50

Med ikke særlig vennlig hilsen
Jan Berdal