mandag 24. mars 2008

Filmer å se når man har mensen

De av oss som tilhører det kvinnelige kjønn vet godt hvordan det er. Enten man er forelska, deppa, sint eller stressa, følelsen blir 100 ganger sterkere når man har mensen (noe gutta merker godt. Unnskyld, vi prøver så godt vi kan å holde temperamentet under kontroll.)
I blant er det beste å bare sette seg ned og grine. Derfor, her kommer min liste med ultimate grinefilmer, fordi triste filmer blir 100 ganger tristere når man har mensen, og sterke filmer blir 100 ganger sterkere... Ja, dere skjønner poenget. Dermed er faktisk disse dagene av måneden den aller beste tiden til å ta med seg dyna inn på stua og grine seg gjennom film etter film etter film. Hvis man virkelig trenger å få det ut, eller hvis man bare er i det melankolske hjørnet (som man ofte er når man har mensen), det er en evig vinner. Det er alltid godt å vite at det er noen som har det jævligere enn deg.

Vi starter med et par utrolig triste filmer om skjebner (og da spesielt jødiske skjebner) under den 2. verdenskrig:
Pianisten (2002) regissert av Roman Polanski
Schindlers liste (1993) regissert av Steven Spielberg

Hvis man er ute etter noe som ikke er fullt så tragisk, eller ikke orker krigsfilmer (finnes en god del som ikke gjør det, av en eller annen grunn) finnes det selvfølgelig masse andre filmer. Kjærlighetsfilmer er en viktig del av "grinefilm-sjangeren":

Den evige klassikeren Titanic funker utrolig nok alltid.
V for Vendetta - min yndlingsfilm. Og den får meg ALLTID til å gråte!
Brokeback Mountain - en helt fantastisk film, som i tillegg virker som en memorial for Heath Ledger.
Chocolat - en fransk småby, en kvinne litt utenfor det vanlige og Johnny Depp som signøyner-sjarmør. Hva mer kan man ønske seg?
Forrest Gump - ikke bare en kjærlighetsfilm, denne filmen har ALT. En helt fantastisk film. Seriøst.
Diktatoren av Charlie Chaplin - med frykt for å høres ut som bestefaren din, denne filmen er tidløs. Den er morsom, den er utrolig fin og den er aktuell den dag i dag. Og jammen er det ikke en kjærlighetshistorie der, også.
Den fabelaktige Amelie fra Montmartre - hvis du trodde franskmennene ikke kunne lage film, tok du feil.
A beautiful mind - matematiske koder, en gal professor og en kjærlighet som varer livet ut. Basert på en sann historie.
Finding Neverland - Johnny Depp er med, det samme er Kate Winslet (ja, hun dama fra Titanic). Ikke Johnnys beste, men like fullt en utrolig fin film. Inneholder også det utrolige barnetalentet Freddie Highmore.
Broen til Terabithia - er kanskje jeg som er en sucker for fantasy-ish filmer, men denne filmen er faktisk veldig trist. Handler om å skille seg ut sammen, og om døden.
Moulin Rouge - Denne filmen er undervurdert, for mange ser ikke på den som kulturell nok. Neivel, uansett er det en utrolig trist kjærlighetshistorie med mange flotte sanger, bl. a. den minneverdige "Elephant Medley" - en medley av noen av vår tids beste kjærlighetssanger.
Ladder 49 - om å miste den man elsker og en utrolig modig brannmann.
Chasing Liberty - Ok, jeg innrømmer det. Jeg er flau over at denne filmen er på denne lista. Men den fikk meg til å gråte, og det er en kjærlighetsfilm.
King Kong - Jeg har ikke sett 30-talls versjonen, men den nye fikk til og med et par av gutta i klassen til å gråte.

Hvis man er ute etter noe litt mer actionfylt, anbefaler jeg American History X. Ikke akkurat happy ending, men en utrolig bra film, med det jeg mener er Edward Nortons beste rolle.

Andre filmer som bare MÅ ses og grines til:
Edward Saksehånd er umulig å ikke få tårer i øynene av. Johnny Depp i det mange mener er hans beste rolle gjennom tidene (og det sier en god del...!)
What's Eating Gilbert Grape handler om en dysfunksjonell familie og en helt utrolig storebror (spilt av Johnny Depp). Den beviser faktisk også at Leonardo DiCaprio kan spille - eller KUNNE, i hvert fall.
Den Grønne Mil - finn frem nok lommetørklær. Første gang jeg så denne klarte jeg meg så vidt 10 minutter inn i filmen før tårene rant. Denne filmen er trist, mørk, urettferdig og har en helt utrolig skjør og vond nerve i seg.
A.I. - Herregud for en film...
Hotel Rwanda - blod, massedrap, borgerkrig. En film som viser de beste - og verste - sidene i oss mennesker. Det verste er at den handler om det forferdelige folkemordet i Rwanda i 1994.
Big Fish - en relativt ukjent film (merkelig nok), med Evan McGregor og William Bloom i de sentrale rollene. En kjærlighetsfilm, men først og fremst bare en drivende god historie.
Purpurfargen (The Color Purple) - Igjen en helt utrolig undervurdert film. Vi følger livet til en ung, svart jente som vokser opp i 1900-tallets USA. Basert på Alice Walkers bok med samme navn.
Elling-filmene - bare innrøm det. Du digger dem, du også. Utrolig sjarmerende filmer!
Fried Green Tomatoes - en film om vennskap og om å takle tap. Enda en undervurdert perle.

3 kommentarer:

Anonym sa...

OH! Schindlers liste. Ah, jævli trist. Buhu. Men! På filmaraton med filmer man liker, synes jeg vi skal ta med den grønne bil. Jeg har nemelig ikke sett slutten! WÆ! :D

Anonym sa...

Hei. Sendte deg feil melding. Adressen til min nye blogg er altså http://www.sluntregnu.moo.no/ 8)

Marit sa...

mange braa filmer her! du minner meg på hvor fantastiske de faktisk er. noen filmer kan man liksom bare se om og om og om og om igjen!(: