tirsdag 6. november 2007

VIF på vei mot toppen?


God gammal traddisjon?


I dag kunne det norske folk lese i alle landets største aviser at Martin Andresen har signert kontrakt og nå er spillende manager for Vålerenga.
Personlig ble denne beskjeden tatt i mot med blandede følelser.
Jeg og pappa har diskutert dette en del i det siste: Er det et svik mot klubbens tradisjoner, eller en nødvendig fornyelse?
Det er ingen tvil om at VIF kunne ha gått av Martin Andresen, mener jeg. Pappa mener derimot at han er en klyse som er alt VIF ikke liker, og at han derfor ikke bør bli trener.
Jeg skjønner veldig godt hva han mener. VG illustrerte dette ganske bra i denne artikkelen der det er et bilde av Martin Andresen i VIF-genser, med bildeskriften "østkantgutt?"

Og det er der det ligger. VIF har alltid vært "klubben med det store hjertet", og derfor mener jeg - personlig - at Andresen burde tas imot i klubben. Samtidig, noen ville nok si - spesielt de som husker da VIF for alvor var et arbeiderlag og da østkanten og vestkanten ikke var i ferd med å smelte sammen - at han ikke hører til. "La ham bli i Stabæk," sa pappa. Klubben Andresen spilte i før han dro til Bergen. Stabæk, sosselaget fra Bærum. Det er der Andresen hører til.
Det er paradoksalt at VIF's hjemmestadion for tiden ligger på vestkanten. Det er også paradoksalt at VIF's nye manager er en vestkantklyse av dimensjoner.
Derfor, jeg skal gi ham en sjanse. For mine egne prinsippers skyld. Men innerst inne er jeg nok litt skuffet likevel.

6 kommentarer:

Anonym sa...

VIF suger da...

Anonym sa...

taha. fotball burde handle om tilhørlighet. ikke penger ogsånt. Oo >< tror jeg. fra det jeg vet nå så synes jeg det, men jeg ekke så inni fotball. XD

Anonym sa...

1. VIF suger ikke
2. Jan Tore har helt rett! Selvom det strider mto alle mine prinsipper om at alle fortjener en sjanse, burde Matin Andresen pelle ræva si tilbake på vestkanten. (sosiogeografisk, fordi geografisk ligger jo, som Jenny påpekte, Ullevål stadion på vestkanten:'()
3. Vålenga i mitt hjerte<3
Så var det sagt også;)

Anonym sa...

Pappa tar feil fordi:
1. Martin Andresen kommer fra Ski og ikke Bærum.
2. Martin Andresen har alltid vært vålerengafan.
3. Det at familien hans eier en bedrift som tjener penger gjør han ikke til en klyse.

Jenny sa...

Du har faktisk researcha dette, du, Anders?

Og nei, han blir ikke klyse fordi foreldrene hans er rike. Han blir klyse fordi han oppfører seg sånn. Og fordi han tror (kanskje litt sant, men likevel) at Brann vant seriegull pga ham=at han er en seriegullmaskin=at han nå gjør VIF en enorm tjeneste ved å komme dit fordi han nå kan hjelpe dem også med å vinne seriegull.

Comrade Arnfinn sa...

Etter det nylige salget av Thomas Holm vil jeg sette spørsmålstegn ved Aalbu og Andresens dømmekraft, det finnes ingen bedre defensiv midtbanespiller her til lands når Holm er i form.

En katastrofe!