lørdag 15. mai 2010

Hva jeg kommer til å savne mest med Oslo

Som noen kanskje vet, så forlater jeg min fødeby i høst for å flytte til et gudsforlatt sted på Hedemarken, hvor jeg skal gå på folkehøyskole. Oslo er som kjent en by man ikke kan forlate uten å ha blitt merket av den, dermed føler jeg behov for å uttrykke hva med Oslo jeg vil savne når jeg flytter, de månedene jeg er borte. Jeg skal forsøke å lage en liste, i mer eller mindre prioritert rekkefølge (mindre, vil jeg tro, følger litt bevissthetsstrømprinsippet her - skriver det jeg kommer på), og listen går som følger:

1. Akershus Festning badet i solskinn en vakker sommerdag
Mange skjønner ikke helt det med Akershus Festning, men for meg er den et av de viktigste symbolene på Oslo. Flombelagt om natta, som det første mange skip og båter ser i det de er på vei inn mot Oslo, ligger den spøkelsesaktig over byen. Det arrangeres spøkelsessightseeing og middelalderfestivaler der, diverse kongelige ligger begravet der, mestertyven og folkehelten Ole Høiland rømte derfra tre ganger og tok senere sitt liv der. Akershus Festning er likevel ikke bare et slags morbid minnesmerke over døde helter og antihelter, det er også en bygning som om våren og sommeren huser filmpremierer, turister, uteservering og festivaler. Utsikten fra gresskollen på toppen er fantastisk.



2. Øyene!
Trenger jeg si mer? Badeplasser, overnattingsmuligheter, krabbefiske, små trehytter, båtturer og alt som hører sommeren til. Helt siden jeg var liten har jeg likt å besøke disse øyene, om det så gjaldt ruinene på Hovedøya, kaninene på Gressholmen eller stranda på Langøyene. Perfekt å besøke med både nieser, søsken og foreldre i tillegg til venner. Hva er vel koseligere enn telttur, og hvor langs Oslos kyst er vel vannet varmere enn utenfor Langøyene? (Sjekk selv.) Alt man trenger er en kurv med jordbær, badetøy, gode venner og en billett til en ferje fra Vippetangen.



3. Luna Park
Om det høres dumt ut eller ikke, jeg har blitt glad i dette utestedet. Betjeningen, klientellet, dekorasjonene, prisene, maten - hva er det å IKKE bli glad i? Her har jeg tilbragt mange kvelder og netter, og stedet serverer god mat ut i de små timer. Restaurant, utested med dansegulv, rolig kveld med venner - Luna har alt. Hva ville den politiske venstresida i Oslo gjort uten Luna? Mest sannsynlig gått et annet sted. Og det ville ikke blitt det samme. Luna er samlende, vi er alle glad i stedet og jeg kommer til å savne det masse, stuck som jeg kommer til å være med ETT utested i Moelv. Hurra.



4. Kulturbyen Oslo
Ullevål Stadion, gateteater, 17. mai for alle, Mela-festivalen, musikkens dag, Norwegian Wood, Øya, utekino, Kulturnatta, skateparker, biblioteker og konsertsaler - Oslo er en pulserende kulturby, og kulturtilbudene er noe jeg vil savne med byen min. Vålerengas hjemmekamper på Ullevål, Klanens rop fra tribunen, svidd kanarifugl og bortjagede derby-spøkelser - bare DET vil jeg savne. Oslo er fylt av kultur, av fra Kaupang på Årvoll Gård og Julaften for alle på Furuset, til Oslo Gay Pride festival og markedsagene på Grünerløkka. Savn, savn.



5. Karl Johan
Shopping, forvirra japanske turister, det kongelige slott, brostein, Mövenpick-iskrem, skøyting på Spikersuppa om vinteren, valgkampboder, uteservering, smilende foreldre med barnevogn, 17. mai-tog og russefløyter; rett og slett - LIV. Elsker paradegata. Elsker Oslo. Elsker menneskene. Elsker luktene og lydene. Elsker demonstranter som går i fakkeltog fra Jernbanetorget til Stortinget, elsker gatemusikantene. Hvor blekner ikke Oxford Street og Champs-Elysées i forhold til vår egen Karl Johans gate...


6. Årvoll (og Tonsenhagen)
Lokalpatriotisk eller ikke, det var her jeg vokste opp, her jeg lærte meg å gå, sykle, gå turer i skogen, her jeg ble loset gjennom grunnskolen. Å slippe seg løs uten bremser ned bakken mot Tonsenhagen senter, hopping fra klossen i badedammen, skiturer til Linderudkollen og Lilloseter, aktivitetsdag med Tonsenhagen skole, Årvollia rundt, den nå nedlagte videokiosken, 31-bussen (eller den tidligere 32-bussen), å leke i sprederen, Hans som slo hjul på plenen på Tonsenhagen, Linderudsenteret, å bli vekket av at Årvoll skoles musikkorps spiller "Internasjonalen" hver 1. mai, puterommet på Tonsenhagens SFO, Iver-fart og Aso-gym, epleslang, det første kysset, Gul avdeling i Sandbakken barnehage, snøballkrig på fotballbanen og første opplevelse med alkohol - hvor mye skylder jeg ikke dette relativt uanseelige stedet nord-øst i Oslo, helt ytterst i Groruddalen; det gamle arbeiderstrøket som er fylt til randen med barnefamilier og gode naboer. Årvoll, det beste utgangspunktet for en barndom. Jeg kommer til å savne deg.



7. Alle parkene
Grillmat og pils i Frognerparken, Slottsparken, på St. Hans Haugen, i Sofienbergparken - joggere og barnefamilier, iskrem som smelter i sola, piknik, Sinnataggen, Monolitten, grønt gress som kiler i nesa, amatørfotball, avslapning. Oslos innbyggere strømmer ut av husene og inn i parkene med en gang snøen er borte og sola titter forsiktig fram etter en iskald vinter, og parklivet er (i alle fall for meg) en integrert del av livet i hovedstaden. "Av byens befolkning er det vel fem prosent som ikke har et grønt område innen 300 meter fra bolig", i følge Wikipedia. Det sier mye om sjelen til denne byen jeg er så glad i.



8. Gode venner!
Denne burde jo vært på topp. Det jeg kommer til å savne aller mest med Oslo er alle menneskene jeg har blitt kjent med i løpet av de nesten 18 1/2 årene jeg har tråkket rundt i denne byen. Ingen tvil. Dere vet hvem dere er, og dere vet jeg kommer til å savne dere. Dessuten blir denne avskjeden litt symbolsk, på mange måter etterlater vi alle sammen barndommen vår i Oslo og drar ut i den store vide verden - for å studere. Flere av mine beste venner skal reise fra byen, de også, og ta fatt på voksenlivet (les: studentlivet). Vi får alle ta med oss minnene, og forsøke å holde kontakten!



9. Oslo Rød Ungdom
Okei, denne er litt klein. Men jeg skylder ORU mye. Jeg husker fortsatt mitt første møte, ny og sjenert som jeg var i møte med alle disse brautende kommunistene som visste så mye. Jeg har utviklet meg mye, både politisk og personlig, av å være aktiv her. Dessuten har ORU hatt godt samhold og gitt meg gode venner som jeg definitivt vil ta med videre. Runa, keep up the good work, så lover jeg å komme tilbake til ORU når jeg er ferdig på folkehøyskolen. Hvis det er noen igjen som jeg kjenner der.

Ingen kommentarer: