fredag 18. juli 2008

Mine dager som "ekte" arbeider

Å kjempe for arbeiderklassen og å være en del av den er to forskjellige ting. Selv har jeg to universitetsutdannede foreldre, selv om besteforeldrene mine var hardtarbeidende mennesker hele livet så teller det liksom ikke så mye i forhold til foreldres arbeid. De eneste i familien min i dag som kan godtas som "arbeiderklasse" er en pensjonert bestemor og søstra mi som jobber i barnehage og er alenemor. Derfor har det vært en ny opplevelse for meg å jobbe "på gølvet", å oppleve arbeids-Norge med alt det innebærer av sjauing, pakking og rydding. De siste dagene har jeg nemlig jobbet på lager. På Strålfors, en relativt stor bedrift som ligger i den tristeste delen av et av de vakreste stedene i Oslo (ja, du gjetta riktig, Groruddalen) og har mange ansatte i forskjellige typer arbeid, alt fra produksjon av lottokuponger til truckførere og regnskapsholdere. Mitt arbeid har vært i "plukk og pakk"-avdelingen, og jobben har konkret gått ut på å sortere reklame og pakke dem inn i kartonger, for deretter å stripse dem. Dette høres kanskje ikke så slitsomt ut, men dét er lett for deg å si, som sikkert akkurat våkna og sitter foran pcen i morgenkåpe mens du spiser middagsrester fra i går. Det er nemlig mye verre enn det høres ut som som. For det første skjærer man seg. Hele tiden. Det er en grunn til at jeg fikk utlevert arbeidshansker første dagen. Papercut er, som vi alle vet, Djevelens verk (det er sikkert USA som står bak, på en eller annen måte), og det blør noe jævlig. Etter tre dager sitter jeg her med hender som i tillegg til å være møkkete både er plastrede og oppkutta. For det andre er det tungt, fordi jeg må bære paller til å plassere kartongene på, og bære høye stabler av slike kartonger (som er fulle av masse papir og papp og derfor er ganske tunge i seg selv) rundt omkring. For det tredje er det faktisk ikke kjempegøy. For all del, det er helt greit, og jeg har i løpet av disse tre dagene tjent 3500 kr, men det blir litt ensformig. (Jeg har blitt en relativt fast lytter av "Radio Norge" disse dagene, da mine andre alternativer består av hitliste-musikk, en fransk nyhetskanal og en kristen kanal som, bare du sveiper innom, preker om hvordan "Djevelen har inntatt dette landet".) Kollegene mine er veldig hyggelige, jeg har blitt kjent med noen svensker på sommerjobb i "Norje", fordi "man tjener så hemskt mycket mer her enn i Sverige, og betalar mindre i skatt." Jeg hadde ingen anelse om at skatten var høyere i Sverige enn her, men har i allefall fått noen jeg kan prate med i gangen og lunsjpausen.

Jeg håper du som sitter foran pcen i morgenkåpe med sovesveis har litt dårlig samvittighet nå. For mens du har festa og sovet og ligget på stranda og... ja, andre sommer-ting, så har jeg slitt ræva av meg på et lager plassert i et høl øst i Oslo. Men husk at den som ler sist ler best, for JEG går skoleåret i møte med en god del tusenlapper i lomma...

2 kommentarer:

faehe sa...

Mja,mjo. Drittjobbene er det vel nok av, og jeg tror det er relativt vanskelig å finne en sommerjobb du er skikkelig fan av. Kjenner noen som elsker jobben sin. De jobber på tusenfryd om sommeren, men faen så lite de tjener. Så det er lav lønn og fin jobb, eller dårlig jobb og høy lønn... Sånn av hva jeg har erfart. Du får ha gratulerer med dine tusenlapper. (:

faehe sa...

Mja, dette er den nye. Den gamle facket seg. (: Link hit du.