mandag 1. desember 2008

Vintermusikk



Joda, vinteren er tiden for julemusikk, festing og medfølgende høylytt up-tempo dansemusikk, men den er også tiden for rolig musikk. Tiden for jazz, for blues og pop. Tom Waits, Norah Jones, Radka Toneff... Vakre sanger til en vakker årstid.

Her er mine personlige favoritter:

Radka Toneff - The Moon is a Harsh Mistress og Mr. Bojangles (denne anbefales på det sterkeste også med Bob Dylan!) - Radka døde dessverre altfor tidlig, men hun etterlot seg en musikalsk arv som ikke vil bli glemt med det første. Hun er populær for tiden, med et album med ikke tidligere utgitt materiale og en biografi i butikkene under juleshoppingen. Disse sangene (begge to coverversjoner) er kanskje de aller flotteste eksemplene på hennes fantastiske stemme. Kan høres på MySpace.

Chet Baker - My Funny Valentine - evig klassiker, denne her. (As a random fact, Radka Toneff synger faktisk også denne sangen) Ikke bare en kjærlighetssang, men et slags kjærlighetsepos. Det er vakkert. Som snøen.

Norah Jones - Don't Know Why - min personlige Norah Jones-favoritt. Hun har en fantastisk stemme, som passer perfekt til denne sangen!

Mye av Tom Waits, kanskje spesielt I Beg Your Pardon

Omtrent ALT av Regina Spektor. Samson er det vakreste hun noen gang har utgitt, syns jeg!

Louis Armstrong - Wonderful World denne sier seg selv.

Coldplay - Trouble - Etter min mening den fineste Coldplay-sangen. Stemningsfull, lavmælt og med Chris Martins insisterende, fine stemme.

Men siden det snart er jul, kan jeg vel slenge med noen julesanger også:
Have Yourself a Merry Little Christmas
White Christmas
Driving Home for Christmas
En stjerne skinner i natt
O Helga Natt

3 kommentarer:

Marit sa...

ah, nå fikk jeg julestemning, jenny! :)

TT. sa...

Bright Eyes er min favoritt nå på vinteren:)

Runa sa...

Halla J9(haha)!
Samson er nydelig, og jeg "kjenner" søstra til Radka Toneff(nabo), lyst til å linke til meg?;)